אני רוצה לספר לך על סטודיו עיצוב אוסטרי שיצא לי להיתקל בו בשני פסטיבלי עיצוב ברחבי העולם, ולהתרשם ממנו מאוד. Studio mischer’traxler, הממוקם בוינה, הוא שיתוף פעולה של צמד מעצבים צעירים. העבודות שלהם מאופיינות הרבה פעמים בכך שהן אינטראקטיביות ומשתפות את הקהל בעיצוב ובחוויה, והן אף עוסקות לרוב בטבע ובאקולוגיה.
הפעם הראשונה שבה זכיתי להכיר אותם, היתה בשבוע העיצוב בלונדון, בשנת 2015. בפסטיבל עיצוב זה, הם הציגו עבודה מרכזית ומרשימה בשם Curiosity Cloud במוזיאון ה V&A היוקרתי. במרכז החלל תלו המעצבים 264 נורות שקופות בגבהים שונים, ובתוך כל אחת מהם דגם של חרק אחר – מתוך 25 מינים הקיימים על כדור הארץ – חלקם נכחדים וחלקם כאלו שזוהו רק לאחרונה.
ממרחק, נדמו הנורות דוממות, אך כאשר התקרבתי אל המיצג בלב החלל החשוך מעט, התחילו החרקים בנורות הסמוכות אלי לנוע ולזמזם בפראות, ואורות נדלקו בתוך הנורות – כל זאת לפי חיישן תנועה שזיהה היכן אני עומדת בחדר. מבקרים נוספים שהחלו להתנועע אף הם בחלל, הפעילו נורות נוספות באזורים אחרים, וכך נוצרה סימפוניה נהדרת וגם מעט מטרידה של חרקים מעופפים ומכים בזכוכיות הנורות מבפנים, ושל אורות מהבהבים. היתה זו עבודה יפייפיה שהשאירה בי חותם עמוק, תוך שהיא מעלה שאלות של אקולוגיה, מחזור חיים ושמירה על הטבע.
בפעם השניה נתקלתי בצמד כאן אצלנו! היה זה בשבוע העיצוב בבית הנסן המקסים (אם את לא מכירה – מומלץ בחום!) שבירושלים, בשנת 2016.
כאן הציג הסטודיו עבודה אינטראקטיבית נוספת, בשם collective works – מכונה המייצרת אגרטלים עדינים מפורניר, תוך שיתוף הקהל הצופה בעבודה. חיישן תנועה החש בצופה, מפעיל טושים צבעוניים, הצובעים פסי צבע ע”ג יריעת הפורניר המתלפפות ע”ג מתקן מסתובב. בסיום כל פעולה כזו מתקבל אגרטל, צבוע בצבעים שונים בכל פעם – על פי כמות האנשים שהתקרבו על המכונה ולקחו חלק בתהליך הייצור והצביעה. מקסים!
אז כמו שאת כבר מכירה אותי – חקרתי אותם עוד! וכאן את יכולה לראות עבודה נוספת שלהם שאהבתי במיוחד – ratio-s.
הפעם מדובר בסדרת אלמנטים עיצוביים כמו משקולות נייר, מראה ומובייל – כולם עם אמירה אקולוגית נוקבת – כפי שמתאים ל mischer’traxler לייצר. כל האובייקטים מורכבים משילוב של מתכת ושל אבן טבעית ממנה מייצרים אותה, מחוברות זו לזו. גודל האבן מייצג את הגודל האמיתי של הסלע שנדרש לחצוב על מנת להפיק ממנו את אותה כמות המתכת המצויה באלמנט. כך ניתן לראות כאן בתמונה למשל במשקולת הנייר העשויה אבץ – הימנית ביותר – כמה אבן טבעית צריך על מנת לייצר ממנה דיסקית דקיקה.
במראה המוצגת כאן למשל, גודל המראה הוא יחסי לגודל האבן שעליה הוא ניצבת – זוהי כמות המחצב הטבעי הדרוש לייצר מראת נירוסטה בגודל כזה.
עבודות המובייל מאותה סדרה מייצגות את היחסים (כשם הסדרה כולה) בצורה הטובה ביותר – כאשר הערך המספרי של אותו היחס מצוין בצורה מפורשת על גבי המובייל.
מקווה שנהנית להכיר יחד איתי את צמד המעצבים הללו, שהעבודות שלהם אסתטיות ומעוצבות, מבלי לוותר על הרגש שהן מעוררות ועל החשיבה המעמיקה והאמירה הביקורתית העומדת בבסיסן.
*כל התמונות מתוך האתר של המעצבים