רובע העיצוב של מיאמי

יכול להיות שמה שעולה בראשך כשאת חושבת על מיאמי, אלו חופים, נופש ופנסיונרים… אבל מיאמי היא הרבה יותר מזה. העיר הזו היא גם זירה מרכזית בסצינת האמנות העכשווית בעולם.

שיא הסצינה מגיע פעם בשנה, ביריד האמנות הבינלאומי הגדול – ארט באזל מיאמי. היריד מתוכנן להתקיים בספמטמבר 2021, אבל לכבוד מהדורה אינטרנטית מצומצמת שלו, שתתקיים בין התאריכים 24 ל 27 למרץ, החלטתי לספר לך על רובע מיוחד במינו ששווה להכיר במיאמי.

אם שילוב מנצח של עיצוב, אמנות ושופינג מדבר אליך – הרובע הזה הוא בדיוק שבשבילך!

עם בניינים מפוארים של מיטב מותגי אופנת העילית, מספר מדרחובים מושקעים, פסלי חוצות בולטים וכמובן דקלים – מיאמי דיזיין דיסטריקט הוא אחת האטרקציות העיקריות שיש למיאמי להציע לך. גם אם את לא מתכננת קפיצה למיאמי בעתיד הקרוב, כדאי לך להכיר אותו וליהנות מהעושר העיצובי והאמנותי שיש לו להציע.

הנה חלק קטן ממה שיחכה לך שם –

“ענן” של האחים בורולק – Nuage, Ronan & Erwan Bouroullec

צמד המעצבים התעשיתיים הידועים האחים בורולוק, עיצבו ב 2017 פרגולה אמורפית בצורת ענן. מבעד לזכוכיות הירקרקות כחלחלות של המיצב שלהם, המספק צל, מקום ישיבה ויופי לאחד המדרחובים ברובע, השמש מאירה וצובעת את הרחוב ואת חזיתות המבנים בצורה המשתנה תדיר. צמחיה צעירה משולבת בעבודה, ועם השנים היא תתלפף ותעטוף את היצירה ואף תחדור דרך חללים מתוכננים בפרגולה.

אם שם המעצבים מוכר לך, זה מכיוון שהם עיצבו רהיטים ידועים מאוד לחברות ריהוט מהגדולות בעולם, ואף זכו לתערוכה גדולה במרכז פומפידו לפני מספר שנים, ולתערוכה קטנה באגף האדריכלות במוזיאון תל אביב. אני זכיתי לשמוע אותם מספרים על עבודתם במסגרת שבוע העיצוב בלונדון בשנת 2016. היה מרתק ואני מקפידה לעקוב אחריהם מאז.

Sou Fujimoto

האדריכל היפני סו פוג’ימוטו, מעצב הומאז’ לעיר החוף מיאמי, המאופיינת לעיתים בסערות קטנות. הוא עושה זאת ע”י יצירת מעין “מפל” ע”ג החזית של אחד המבנים המרכזיים בעיר. הוא מחפה את החזית במישורי זכוכית אנכיים, כחולים וקצרים, היוצרים מראה מרהיב ומתכתבים עם אופיה הימי של מיאמי. העיסוק בטבע, ובקשר בין פנים לחוץ, מאוד אופייני לעבודתו המרתקת של פוג’ימוטו. אם את לא מכירה אותו, אני מזמינה אותך לשמוע עוד עליו בסיור האדריכלי שלי ליפן.

Moore Builidng – Zaha Hadid, Elastika

בנין מור, שנבנה ב 1921, מאופיין באטריום מרכזי המחבר בין הקומות. שימי לב לעיצוב המעקה המרמז לסגנון הארט דקו, לקווים האופקיים המודגשים בקומות הגלריות המקיפות אותו, ולעמודים האנכיים המחברים בין הקומות. זאהא חדיד בחרה להתנגד לדגשים האופקיים והאנכיים הללו, וליצור – בשפה האופיינית לה כל כך – אלמנט מרחבי, הקושר בין כל האלמנטים הללו. כך מתקבל אלמנט “אלסטי” ומתוח כמו מסטיק (כפי שהיא עצמה העידה) המחבר בין קומות הגלריות השונות. החלל עצמו משמש לאירועים ומתקיימות בו לעיתים תערוכות אמנות מתחלפות.

Cristina Lei Rodriguez – Digitizing the Phenomena of Nature

פרויקט ששוה להכיר לא רק בגלל עבודות האמנות שבו, אלא גם בזכות האדריכלות של המבנה המחופה עץ הזה. האמנית הוזמנה ליצור מיצב שישתלב עם הבנין ששמו Sweetbird building. הצילומים שלה כמו לקוחים מעולם הטבע, אך הם מתעתעים בחלקם, ומשלבים צילום טבע אמיתי, עם עיבוד מלאכותי שהיא יוצרת בעזרת סריקות ומניפולציות. בנוסף למניפלציות החשיפה והעיבוד שלה, היצירות מודפסות על מצע רפלקטיבי, וכך הן מנצנצות בשמש במהלך היום ומאירות באור מלאכותי בשעות הערב.

Conscious Actions – GT2P

בכל שנה מתקיימת תחרות מטעם הרובע, והזוכה בתחרות מתווסף אל שאר פיסלי החוצות והמיצבים המפוזרים ברובע. השנה זכה משרד עיצוב צעיר מצ’ילה והעבודה שלהם כבר הפכה למזוהה ולאטרקציה מרכזית באזור. נכון, הפסל מזמין אותנו לחזור אל הילדות ולהשתעשע על הנדנדות, אך יש לו מסר עמוק יותר – האנרגיה שאנו משקעיעם בנדנוד, מיתרגמת לתזוזה של אלמנטי הגגונים הורודים שמעליהן. כך המתקן האינטראקטיבי הזה מזכיר לנו שלכל פעולה שלנו ישנה תוצאה והשפעה סביבתית.

Buckminster Fuller – Fly’s Eye Dome

אחת העבודות המזוהות ביותר של הרובע, היא הכיפה הזו של האדריכל בקמינסטר פולר. פולר חקר במשך שנים צורות גאודזיות וכיפתיות, ויצר אדריכלות ייחודית ובעלת שפה אופיינית כזו המזוהה איתו עד היום. הוא גרס שהצורות הללו הן האידיאליות למגורים עבור האדם, מכיוון שהן ראשוניות ואינטימיות ביותר, ומזכירות את צורת המגורים הראשונית – המערה. את הכיפה הזו הוא תכנן וניסה לבנות בגדלים שונים במהלך שנות ה 70. עשורים לאחר מותו, נבנתה הכיפה בגודלה המקורי בעזרת טכנולוגיות חדשות, והיא ניצבת כאן בלב הרובע בגאון, וכאמור מייצגת אותו ומזוהה איתו ביותר.

ומה עוד?

כמו שאת כבר מבינה, האזור עשיר באטרקציות, בפסלים ובפינות אדירכליות ועיצוביות מרהיבות. הנה עוד כמה מהן, על קצה המזלג –

Museum Garage Facade

Leong Leonge Facade

Marc Newson – Dash Fence

Daniel Toole – Jade Alley

אם כל השוטטות הזו עייפה אותך, את מוזמנת לשבת ולנוח על אחד העיצובים הבאים –

Konstantin Grcic – Netscape

Amlgmatd – Breakwater Bench

ואי אפשר בלי המוזיאון שנמצא בלב הרובע

Institute for Contemporary Art Miami

שיטוט נעים

ממליצה לך להירשם לבלוג לעדכונים כאן למטה

אולי אכין לנו “טיסה” יחד למיאמי בקרוב!

* תמונות מתוך אתר Miami Design District

מאמרים מומלצים