אמנות חדשה במרחב הציבורי בניו יורק

הפרויקט המדובר בעיר ניו יורק כעת הוא המבנה החדש וההרחבה של תחנת פן סטיישן – שנחנכה בתחילת החודש, על האדריכלות החדשה שלה ועל עבודות האמנות המונומטליות החדשות שהותקנו בה. ההרחבה תוכננה ע”י משרד האדריכלים האמריקאי הותיק SOM. בתכנון הוסב מבנה דואר מסוף המאה ה 19 לטובת משרדי התחנה ולפונקציות תומכות, ואולם נוסעים חדש לחלוטין התווסף במרכזו, מחליף חצר פנימית קיימת.

כמי שתוארה בעבר כשאול של דנטה וכמבוך עכברים, זכתה התחנה לאותו אולם כניסה חדש ורחב ידיים, בעל מספר סקילייטים המכניסים תאורה טבעית לתחנה, וכניסות חדשות ומזמינות.

שלוש עבודות אמנות מרשימות ומונומנטליות מלוות את המבנה החדש –בעבודת התקרה של אלמגרין ודראגסט הממוקמת באחת הכניסות החדשות לתחנה, מתגלה עיר מהופכת, כולה גורדי שחקים התלויים על בלימה, מאירים באור בוהק.

אלמגרין ודראגסט הם צמד אמנים סקנדינביים העוסקים בנושאים סוציולוגיים, כלכליים וחברתיים. אחת העבודות הידועות שלהן ושמה The Future, הוצגה על ידם בגדלים וחומרים שונים ובוריאציות שונות, ומציגה נער כלוא מאחורי מעקה מרפסת או מדרגות חירום חיצוניות, מביט מטה ביאוש. הפער בין שם העבודה לבין הדימוי המוצג בה, טוען אותה במשמעות דרמתית עוד יותר.

העבודה אף הוצגה בשנת 2016 במוזיאון תל אביב לאמנות, בתערוכה של השניים, אותה אצרה רותי דירקטור. כחלק מההצבה באולם המוזיאון, הקימו הצמד העתק של חומת ברלין, כאשר הנער תלוי מעברה השני של החומה (כביכול הצד המזרחי) מנגד לנקודת מבטו של הצופה. השימוש בחומת ברלין מרפרר לגדר ההפרדה הישראלית ומעניק לעבודה נופח פוליטי וביקורתי.

עבודת טריפטיך הויטראז’ של קהינדה ווילי, גם היא על התקרה, מלווה כניסה נוספת אל אולם התחנה החדש. העבודה מתארת צעירים אפרו אמריקאיים בלבוש וצבעים ססגוניים, מרחפים להם בשמיים בתנועות ריקוד ברייקדאנס.

מלאכית אחת שולחת אלינו ביד מושטת את אצבעה – הומאז’ מרומז לקאפלה הסיסטינית של מיכאלאנג’לו בותיקן.

למי שהסגנון נראה לו מוכר – ווילי גם צייר את הפורטרט הנשיאותי של ברק אובמה בזמנו, לאחר שנבחר למשימה אישית על ידי אובמה עצמו.

סטן דאגלס, אמן קנדי שעומד לייצג את קנדה בביאנלה הקרובה לאמנות בונציה, יצר את עבודת האמנות השלישית החדשה בתחנה. דאגלס משחזר ומצלם סצינות היסטוריות מתחילת המאה ה 20 שהתרחשו בתחנה, שמספרות את סיפורן של דמויות שוליים, פורעות חוק, ושמות במרכז מיעוטים ומופלים לרעה בחברה.

בעזרת שימוש במאות ניצבים ושחזור מדויק של העבר, מצלם דאגלס רגעים בעלי משמעות כגון אלו – לכידתו בידי המשטרה של ראש ארגון עובדים ופעיל זכויות אדם בשנות ה 30, או מעצרה של שודדת בנקים פופולרית בשנות ה 20.

Enjoy the ride!


רוצה לשמוע עוד על אמנות ואדריכלות בניו יורק?

מוזמנת לקרוא על סדרת סיורי אדריכלות ואמנות בעולם מהבית בהדרכתי באים לעולם

מאמרים מומלצים